MOS Puławy

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Puławach

Nie jesteś zalogowany na forum.

#26 2023-11-26 18:46:25

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 228
WindowsChrome 119.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

27.11.2023r.

Temat: Jak korzystać ze słownika terminów literackich?

- Przeczytaj informacje ze strony 115 o tym, w jakim celu używamy słownika terminów literackich oraz przykład słownikowy.

- Poniżej wstawiam Wam linki do słowników terminów literackich online:
http://stl.kochamjp.pl/
http://www.edupedia.pl/map/dictionary/i … turze.html

- Korzystając ze słowników online (patrz wyżej) wykonaj zadania z podręcznika  od 1 do 7, s. 115- 116.


27.11.2023r.


Temat: Kompleksy.

- Przeczytaj notkę biograficzna oraz fragment powieści Henninga Mankella pt. „Pies, który biegł ku gwieździe”, s. 117- 118.

- Wykonaj zadanie 1 s. 118 oraz 5 s. 119.

- Przypomnij sobie informacje z pomarańczowej ramki i zapisz je w zeszycie, s 119.

- Odpowiedz krótko na pytania z zadania 6 s. 119.

Offline

#27 2023-11-28 15:16:29

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 228
WindowsChrome 119.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

29.11.2023r.


Temat: Jak dyskutować?

Aby uniknąć przykrych i niechcianych sytuacji podczas rozmów z innymi, warto nauczyć się sztuki dyskutowania.

Do zapamiętania!!!

DYSKUSJA- rodzaj rozmowy, podczas której dochodzi do wymiany poglądów na określony temat. Uczestniczą w niej przynajmniej dwie strony, które rozmawiają zgodnie z pewnymi regułami. Drugą stronę możemy przekonywać do swojego stanowiska podanego w formie tezy lub hipotezy za pomocą trafnie dobranych argumentów i przykładów.

TEZA- to opinia, której jesteśmy pewni; pogląd, którego słuszność zamierzamy udowodnić.

HIPOTEZA- to opinia, której nie jesteśmy pewni- przypuszczenie budzące nasze wątpliwości i wymagające sprawdzenia.

ARGUMENT- to twierdzenie przytaczane dla uzasadnienia lub obalenia jakiejś tezy, rozstrzygnięcia hipotezy bądź przekonania kogoś do swoich racji.

PRZYKŁAD- to inaczej uzasadnienie argumentu.

- Przeczytaj i zapamiętaj zasady kulturalnej dyskusji, s. 121.
- Wykonaj zadanie 3 s. 122.


30.11.2023r.


Temat: Jak przygotować wypowiedź o charakterze argumentacyjnym?

- Zapoznaj się z informacjami z podręcznika, s. 123- 124- niebieskie ramki oraz przykładowa wypowiedź argumentacyjna.

- Zapisz do zeszytu notatkę:
WYPOWIEDŹ ARGUMENTACYJNA-  ma na celu uzasadnienie określonego twierdzenia. Po przedstawieniu głównej tezy należy użyć argumentów, które ja potwierdzą i przekonają odbiorców. Wypowiedź argumentacyjną trzeba zakończyć sformułowaniem wniosku.

- Obejrzyj filmik aby lepiej zapamiętać wiadomości z lekcji:
https://www.youtube.com/watch?v=gDZH3JYCSs8

- Wykonaj zadania: 1 s. 124, 2, 4 s. 125. Z zeszytu ćwiczeń wykonaj zadania: 1, 2 s. 123, 3 i 4 s. 124, 5 s. 125.



1.12.2023r.

Temat: Jak nas widzą inni?

- Przeczytaj fragment utworu pt. „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały...” ze stron 126- 127.

- Zapisz notatkę w zeszycie:
MOTTO- to cytat z innego dzieła lub powiedzenie umieszczone przed utworem. Wyraża ono ogólne przesłanie danego tekstu.

- Wykonaj zadania: 1, 2, 3, 4, 6 s. 127. Dla chętnych: zadanie 8 s. 127.

Offline

#28 2023-12-10 13:20:01

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 228
WindowsChrome 119.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

11.12.2023r.


Temat: Refleksja o sobie samym.

- Zastanów się i odpowiedz ustnie na pytanie: Jak myślisz, na co masz wpływ, a na co nie? Co możesz starać się w sobie zmienić, a co lepiej zaakceptować?

- Przeczytaj wiersz Czesława Miłosza „Do mojej natury” s. 128.

- Zapisz do zeszytu:
APOSTROFA- to bezpośredni, uroczysty zwrot do adresata, którym może być bóstwo, osoba, zjawisko, lub przedmiot. Nadaje wypowiedzi podniosły charakter, podkreśla emocjonalny stosunek nadawcy do adresata.

- Wykonaj zadania 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 i 9 s. 129. Na pytania odpowiadaj krótko i rzeczowo.




Temat: Co już wiemy o nieodmiennych częściach mowy?

- Przypomnij sobie wiadomości z białej ramki na stronie 130 o nieodmiennych częściach mowy oraz zapamiętaj informacje z ramki „gramatyka w praktyce” o wyrażeniach przyimkowych „za pomocą” i „przy pomocy”, s. 132.

- Zapisz notatkę w zeszycie:
PRZYSŁÓWKI- najczęściej określają czas, miejsce i sposób wykonania czynności. Odpowiada na pytania: jak? gdzie? kiedy? Łączą się z czasownikiem. Np.: ładnie, trochę, bardzo, jutro, wczoraj, wieczorem, blisko, dokładnie.

PRZYIMKI- są niesamodzielnymi częściami mowy, często wskazującymi na miejsce lub informującymi o czasie. Łączą się najczęściej z rzeczownikami, tworząc z nimi wyrażenia przyimkowe ( w biurku, do szafy, na górze, o piątej). Np.: z, w, nad, pod, przy, obok, od, do, na ,o .

SPÓJNIKI- to niesamodzielne części mowy, które łączą ze sobą wyrazy lub zdania. Np.: i, oraz, a , albo ani, dlatego, lub, więc, ale, ponieważ, toteż, natomiast, bo, że aby, żeby, jeżeli, jeśli, bądź.

- Wykonaj zadania: 1, 2, 3, 4 i 5 s. 131 oraz 6 i znak zapytania z „gramatyki w praktyce”, s. 132. Jak zwykle nie przepisuj całych zadań- zapisz same poprawne formy.

Offline

#29 2023-12-13 10:42:01

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 228
WindowsChrome 119.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

13-14.12.2023r.

Temat: Jaką funkcję pełnią wykrzyknik i partykuła?                2 godziny lekcyjne

- Przeczytaj i zapamiętaj informacje z białych ramek, s. 136, 137 oraz „gramatyka w praktyce” , s. 138.

- Zapisz notatkę do zeszytu:
WYKRZYKNIK to nieodmienna część mowy, która wyraża różne uczucia lub wolę mówiących oraz naśladuje dźwięki. Służy do:
a)    Wyrażania emocji: ojej, auć, hm, uff
b)    Przywoływaniu kogoś, witaniu się z kimś lub zwracaniu czyjejś uwagi: ej, cześć, halo
c)    Naśladowaniu dźwięków: buch, bęc, trach.

PARTYKUŁA to nieodmienna część mowy, która częściowo modyfikuje, czyli zmienia, albo wzmacnia znaczenie wyrazu lub wypowiedzi. Za jej pomocą wyraża się:
a)    pewność lub przypuszczenie (na pewno, -by),
b)    pytanie (czy)
c)    życzenie lub rozkaz ( oby, niech)
d)    ograniczenie ( chociaż)
e)    potwierdzenie lub zaprzeczenie (tak, nie)
f)    zaangażowanie emocjonalne (-że, -ż, )

- Aby utrwalić swoją wiedzę, wykonaj zadania z podręcznika: 1, 2, 3 s. 136, 5 i 6 s. 137, 7 s. 138, a następnie z zeszytu ćwiczeń, s. 37-40.

Wiadomość dodana po 01 min 23 s:
15.12.2023r.

Temat: Nieodmienne części mowy- ćwiczenia.

- Wykonaj w zeszycie zadania z podręcznika: 1,2, 3, 4, 5 ze stron 130-131.
Nie musisz przepisywać całych zadań. Wystarczy jak wpiszesz brakujące słowa.

Offline

#30 2023-12-15 21:18:50

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 228
WindowsChrome 120.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

18.12.2023r.

Temat: Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy.

- Przeczytaj i zapamiętaj informacje z białej ramki o pisowni „nie” z różnymi częściami mowy, s. 133.

- Zapisz notatkę do zeszytu:
„NIE” PISZEMY ŁĄCZNIE z rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami pochodzącymi od przymiotników.   
PRZYMIOTNIKI I PRZYSŁÓWKI TYLKO W STOPNIU RÓWNYM

„NIE” PISZEMY ROZDZIELNIE:
- z czasownikami           - liczebnikami (wyjątek niejeden w znaczeniu wielu)
- z przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym
- z przysłówkami niepochodzącymi od przymiotników ( nie jutro, nie całkiem)
-z przysłówkami pochodzącymi od przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym.

- Dla utrwalenia wiedzy, wykonaj zadania: 2, 3, 4, 5 s. 134 oraz 6 i 7 s. 135. Nie przepisuj całych zadań, wystarczą odpowiednie formy wyrazów.


Temat: Użycie dwukropka.
- Przeczytaj i zastanów się nad zadaniem „Na rozgrzewkę”, s. 139.

- Przeczytaj, zapamiętaj i zapisz w zeszycie wiadomości z białej ramki, s 139 o użyciu dwukropka, czyli:
DWUKROPKA UŻYWAMY, ABY:
1.    Wprowadzić cytat lub dialog w tekście.
2.    Posłużyć się wyliczeniem.

- Dla utrwalenia wiedzy wykonaj w zeszycie zadania: 1 i 2 s. 139.

Offline

#31 2023-12-20 10:46:14

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 228
WindowsChrome 120.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

21.12.2023r.

Temat: Temat: Sprawdź wiedzę i umiejętności.

- Przeczytaj bajkę Ignacego Krasickiego ze strony 141 Twojego podręcznika i rozwiąż zadania z nim związane od 1 do 14, s. 141- 142.


22.12.2023r.

Temat: Podsumowanie i powtórzenie wiadomości.

- Otwórz podręcznik na stronie 140 i zobacz mapę myśli. Czy wszystkie informacje są dla Ciebie zrozumiałe? Jeśli czegoś nie wiesz, wróć do odpowiednich stron w podeczniku.

Offline

#32 2024-01-03 00:26:12

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 228
WindowsChrome 120.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

3.01.2024r.

Wróć do poprzednich dwóch lekcji.
Na początku otwórz podręcznik na stronie 140 i zapoznaj się z mapą myśli. Pomyśl, czy wszystkie informacje tam zawarte są dla Ciebie zrozumiałe. W razie wątpliwości, wróć do odpowiednich stron w podręczniku lub zapamiętaj, o co chciałbyś/ chciałabyś mnie zapytać.

Następnie otwórz podręcznik na stronie 141 i przeczytaj bajkę Ignacego Krasickiego, a następnie w zeszycie zapisz rozwiązania do zadań od 1 do 14.

Wiadomość dodana po 16 h 59 min 09 s:
4.01.2024r.

Proszę, abyście kontynuowali rozwiązywanie zadań ze stron 141- 142.

Wiadomość dodana po 17 h 02 min 27 s:
5.01.2024r.

Temat: Odkrywanie świata.

- Otwórz podręcznik na stronie 143 i przyjrzyj się obrazowi Harry’ego Bell’a pt. Drewniany pociąg do Soller”. Zastanów się nad odpowiedziami na pytania od 1 do 6 na tej samej stronie.

- Zapoznaj się z informacjami o słynnym Soler i drewnianym pociągu.
https://www.wycieczkomania.pl/zabytkowy … do-soller/
https://prostoopodrozach.pl/blog/europa … o-zobaczyc

Offline

#33 2024-01-07 15:02:15

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 228
WindowsChrome 120.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

8.01.2024r.

Temat: Podróż oczami poety.

- Zapoznaj się z wierszem Czesława Miłosza, str. 156 (zwróć uwagę na miejsca wymienione w utworze) oraz notką biograficzną podaną poniżej.

Czesław Miłosz
1911–2004
Polski poeta, pisarz. W 1980 r. otrzymał literacką Nagrodę Nobla za całokształt twórczości. W zbiorze wierszy pt. „Świat (poema naiwne)” opisuje piękną krainę dzieciństwa. Z tego tomiku pochodzą wiersze: „Droga”, „Ganek”, „Ojciec objaśnia”, „Przypowieść o maku”, „Słońce”.


- Zastanów się: Skąd, oprócz szkoły, czerpiesz wiedzę? Kto ci objaśnia świat? Zastanów się, od kogo i skąd czerpiemy wiadomości od najmłodszych lat.

- Porozmawiajcie i odpowiedzcie na pytania:
•    Kto opisuje Europę w wierszu Czesława Miłosza?
•    Gdzie w wierszu znajduje się cudzysłów? O czym świadczy?
•    Do kogo zwraca się osoba mówiąca w wierszu?
•    W jaki sposób wypowiada się podmiot mówiący? Podajcie odpowiednie przykłady. W swojej odpowiedzi możecie wykorzystać wybrane wyrazy z ramki.
naukowo potocznie ściśle barwnie malarsko urzędowo prosto obrazowo ciekawie

- Jaką wiedzę o świecie ma tytułowy ojciec? Uzasadnij swoją odpowiedź.
- Nazwij uczucia towarzyszące ojcu podczas opisywania Europy.
- O jakich miejscach i w jaki sposób opowiada podmiot mówiący? Wymień je.

- Zapisz notatkę do zeszytu:
Podmiot liryczny, razem z dziećmi, pochyla się nad atlasem Europy. Snuje swoją opowieść na temat miast, które dla najmłodszych są tylko literkami na mapie. Dzięki wyobraźni ojca i jego poetyckiej wrażliwości, powstaje plastyczna wizja całego kontynentu, pełna barw i niezwykłych krajobrazów. Osoba mówiąca zdaje się widzieć Europę z góry. Za pomocą środków poetyckich opowieść staje się magiczna i wyjątkowa. Podmiot liryczny nie podaje suchych faktów, opowiada historie, interesujące dla dzieci i łatwe do zapamiętania.
W utworze powstaje pozytywna wizja kontynentu o zróżnicowanej kulturze i wspólnej religii. Przedstawia swoim dzieciom Europę jako piękne i bezpieczne miejsce.

Wiadomość dodana po 01 min 35 s:
8.01.2024r.

Temat: Różne rodzaje muzeów.

- Ze stron 158- 159 wypisz rodzaje muzeów do zeszytu oraz o każdym z nich napisz kilka słów, np.:
RÓŻNE RODZAJE MUZEÓW:
1.    NARODOWE:  dzieła i eksponaty, które są ważne dla danego kraju.
2.    …..

- Wykonaj zadanie 2 ze strony 160.

Offline

#34 2024-01-09 13:55:15

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 228
WindowsChrome 120.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

10.01.2024r.

Temat: Kodeks turysty.

- Przeczytaj fragment „Poradnika dobrych manier”, str. 153- 154.

- Odpowiedz ustnie na zadania pod tekstem od 1 do 5, zaś odpowiedź do zadania 6. zapisz w zeszycie.
Zadanie 10 jest dla chętnych.

Offline

#35 2024-01-10 16:07:56

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 228
WindowsChrome 120.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

11.01.2024r.

Temat: Postrzeganie Afryki.

- Przeczytaj fragment książki „Jak mówić polskim dzieciom o dzieciach z Afryki?” Marty Surowiec, a dokładniej „Afryka i jej dzieci- mity i fakty”, str. 151- 152.

- Zastanów się i zapisz w zeszycie odpowiedzi do zadań od 1 do 4, str. 152.

Wiadomość dodana po 52 min 35 s:
12.01.2024r.

Temat: Spotkanie z lekturą- „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza.

Zapisz notatkę w zeszycie:
HENRYK SIENKIEWICZ- 1846-1916. Pisał nowele , powieści oraz artykuły do gazet i czasopism. Jego najbardziej znanymi utworami są: „Ogniem i mieczem”, „Potop”, „Pan Wołodyjowski”, „Quo vadis”, „Krzyżacy”. W 1905 roku otrzymał Literacką Nagrodę Nobla za całokształt twórczości. Dużo podróżował.

Obejrzyj filmiki aby przypomnieć sobie treść lektury:
https://www.youtube.com/watch?v=FJK0fDKKetc

https://www.youtube.com/watch?v=MrJuK18PMA4

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
justisland - serwisksero - qmta - farmindproject - cs-universe