Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Puławach
Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: Poprzednia 1 2
27.11.2023r.
Temat: Jak korzystać ze słownika terminów literackich?
- Przeczytaj informacje ze strony 115 o tym, w jakim celu używamy słownika terminów literackich oraz przykład słownikowy.
- Poniżej wstawiam Wam linki do słowników terminów literackich online:
http://stl.kochamjp.pl/
http://www.edupedia.pl/map/dictionary/i … turze.html
- Korzystając ze słowników online (patrz wyżej) wykonaj zadania z podręcznika od 1 do 7, s. 115- 116.
27.11.2023r.
Temat: Kompleksy.
- Przeczytaj notkę biograficzna oraz fragment powieści Henninga Mankella pt. „Pies, który biegł ku gwieździe”, s. 117- 118.
- Wykonaj zadanie 1 s. 118 oraz 5 s. 119.
- Przypomnij sobie informacje z pomarańczowej ramki i zapisz je w zeszycie, s 119.
- Odpowiedz krótko na pytania z zadania 6 s. 119.
Offline
29.11.2023r.
Temat: Jak dyskutować?
Aby uniknąć przykrych i niechcianych sytuacji podczas rozmów z innymi, warto nauczyć się sztuki dyskutowania.
Do zapamiętania!!!
DYSKUSJA- rodzaj rozmowy, podczas której dochodzi do wymiany poglądów na określony temat. Uczestniczą w niej przynajmniej dwie strony, które rozmawiają zgodnie z pewnymi regułami. Drugą stronę możemy przekonywać do swojego stanowiska podanego w formie tezy lub hipotezy za pomocą trafnie dobranych argumentów i przykładów.
TEZA- to opinia, której jesteśmy pewni; pogląd, którego słuszność zamierzamy udowodnić.
HIPOTEZA- to opinia, której nie jesteśmy pewni- przypuszczenie budzące nasze wątpliwości i wymagające sprawdzenia.
ARGUMENT- to twierdzenie przytaczane dla uzasadnienia lub obalenia jakiejś tezy, rozstrzygnięcia hipotezy bądź przekonania kogoś do swoich racji.
PRZYKŁAD- to inaczej uzasadnienie argumentu.
- Przeczytaj i zapamiętaj zasady kulturalnej dyskusji, s. 121.
- Wykonaj zadanie 3 s. 122.
30.11.2023r.
Temat: Jak przygotować wypowiedź o charakterze argumentacyjnym?
- Zapoznaj się z informacjami z podręcznika, s. 123- 124- niebieskie ramki oraz przykładowa wypowiedź argumentacyjna.
- Zapisz do zeszytu notatkę:
WYPOWIEDŹ ARGUMENTACYJNA- ma na celu uzasadnienie określonego twierdzenia. Po przedstawieniu głównej tezy należy użyć argumentów, które ja potwierdzą i przekonają odbiorców. Wypowiedź argumentacyjną trzeba zakończyć sformułowaniem wniosku.
- Obejrzyj filmik aby lepiej zapamiętać wiadomości z lekcji:
https://www.youtube.com/watch?v=gDZH3JYCSs8
- Wykonaj zadania: 1 s. 124, 2, 4 s. 125. Z zeszytu ćwiczeń wykonaj zadania: 1, 2 s. 123, 3 i 4 s. 124, 5 s. 125.
1.12.2023r.
Temat: Jak nas widzą inni?
- Przeczytaj fragment utworu pt. „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały...” ze stron 126- 127.
- Zapisz notatkę w zeszycie:
MOTTO- to cytat z innego dzieła lub powiedzenie umieszczone przed utworem. Wyraża ono ogólne przesłanie danego tekstu.
- Wykonaj zadania: 1, 2, 3, 4, 6 s. 127. Dla chętnych: zadanie 8 s. 127.
Offline
11.12.2023r.
Temat: Refleksja o sobie samym.
- Zastanów się i odpowiedz ustnie na pytanie: Jak myślisz, na co masz wpływ, a na co nie? Co możesz starać się w sobie zmienić, a co lepiej zaakceptować?
- Przeczytaj wiersz Czesława Miłosza „Do mojej natury” s. 128.
- Zapisz do zeszytu:
APOSTROFA- to bezpośredni, uroczysty zwrot do adresata, którym może być bóstwo, osoba, zjawisko, lub przedmiot. Nadaje wypowiedzi podniosły charakter, podkreśla emocjonalny stosunek nadawcy do adresata.
- Wykonaj zadania 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 i 9 s. 129. Na pytania odpowiadaj krótko i rzeczowo.
Temat: Co już wiemy o nieodmiennych częściach mowy?
- Przypomnij sobie wiadomości z białej ramki na stronie 130 o nieodmiennych częściach mowy oraz zapamiętaj informacje z ramki „gramatyka w praktyce” o wyrażeniach przyimkowych „za pomocą” i „przy pomocy”, s. 132.
- Zapisz notatkę w zeszycie:
PRZYSŁÓWKI- najczęściej określają czas, miejsce i sposób wykonania czynności. Odpowiada na pytania: jak? gdzie? kiedy? Łączą się z czasownikiem. Np.: ładnie, trochę, bardzo, jutro, wczoraj, wieczorem, blisko, dokładnie.
PRZYIMKI- są niesamodzielnymi częściami mowy, często wskazującymi na miejsce lub informującymi o czasie. Łączą się najczęściej z rzeczownikami, tworząc z nimi wyrażenia przyimkowe ( w biurku, do szafy, na górze, o piątej). Np.: z, w, nad, pod, przy, obok, od, do, na ,o .
SPÓJNIKI- to niesamodzielne części mowy, które łączą ze sobą wyrazy lub zdania. Np.: i, oraz, a , albo ani, dlatego, lub, więc, ale, ponieważ, toteż, natomiast, bo, że aby, żeby, jeżeli, jeśli, bądź.
- Wykonaj zadania: 1, 2, 3, 4 i 5 s. 131 oraz 6 i znak zapytania z „gramatyki w praktyce”, s. 132. Jak zwykle nie przepisuj całych zadań- zapisz same poprawne formy.
Offline
13-14.12.2023r.
Temat: Jaką funkcję pełnią wykrzyknik i partykuła? 2 godziny lekcyjne
- Przeczytaj i zapamiętaj informacje z białych ramek, s. 136, 137 oraz „gramatyka w praktyce” , s. 138.
- Zapisz notatkę do zeszytu:
WYKRZYKNIK to nieodmienna część mowy, która wyraża różne uczucia lub wolę mówiących oraz naśladuje dźwięki. Służy do:
a) Wyrażania emocji: ojej, auć, hm, uff
b) Przywoływaniu kogoś, witaniu się z kimś lub zwracaniu czyjejś uwagi: ej, cześć, halo
c) Naśladowaniu dźwięków: buch, bęc, trach.
PARTYKUŁA to nieodmienna część mowy, która częściowo modyfikuje, czyli zmienia, albo wzmacnia znaczenie wyrazu lub wypowiedzi. Za jej pomocą wyraża się:
a) pewność lub przypuszczenie (na pewno, -by),
b) pytanie (czy)
c) życzenie lub rozkaz ( oby, niech)
d) ograniczenie ( chociaż)
e) potwierdzenie lub zaprzeczenie (tak, nie)
f) zaangażowanie emocjonalne (-że, -ż, )
- Aby utrwalić swoją wiedzę, wykonaj zadania z podręcznika: 1, 2, 3 s. 136, 5 i 6 s. 137, 7 s. 138, a następnie z zeszytu ćwiczeń, s. 37-40.
Wiadomość dodana po 01 min 23 s:
15.12.2023r.
Temat: Nieodmienne części mowy- ćwiczenia.
- Wykonaj w zeszycie zadania z podręcznika: 1,2, 3, 4, 5 ze stron 130-131.
Nie musisz przepisywać całych zadań. Wystarczy jak wpiszesz brakujące słowa.
Offline
18.12.2023r.
Temat: Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy.
- Przeczytaj i zapamiętaj informacje z białej ramki o pisowni „nie” z różnymi częściami mowy, s. 133.
- Zapisz notatkę do zeszytu:
„NIE” PISZEMY ŁĄCZNIE z rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami pochodzącymi od przymiotników.
PRZYMIOTNIKI I PRZYSŁÓWKI TYLKO W STOPNIU RÓWNYM
„NIE” PISZEMY ROZDZIELNIE:
- z czasownikami - liczebnikami (wyjątek niejeden w znaczeniu wielu)
- z przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym
- z przysłówkami niepochodzącymi od przymiotników ( nie jutro, nie całkiem)
-z przysłówkami pochodzącymi od przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym.
- Dla utrwalenia wiedzy, wykonaj zadania: 2, 3, 4, 5 s. 134 oraz 6 i 7 s. 135. Nie przepisuj całych zadań, wystarczą odpowiednie formy wyrazów.
Temat: Użycie dwukropka.
- Przeczytaj i zastanów się nad zadaniem „Na rozgrzewkę”, s. 139.
- Przeczytaj, zapamiętaj i zapisz w zeszycie wiadomości z białej ramki, s 139 o użyciu dwukropka, czyli:
DWUKROPKA UŻYWAMY, ABY:
1. Wprowadzić cytat lub dialog w tekście.
2. Posłużyć się wyliczeniem.
- Dla utrwalenia wiedzy wykonaj w zeszycie zadania: 1 i 2 s. 139.
Offline
21.12.2023r.
Temat: Temat: Sprawdź wiedzę i umiejętności.
- Przeczytaj bajkę Ignacego Krasickiego ze strony 141 Twojego podręcznika i rozwiąż zadania z nim związane od 1 do 14, s. 141- 142.
22.12.2023r.
Temat: Podsumowanie i powtórzenie wiadomości.
- Otwórz podręcznik na stronie 140 i zobacz mapę myśli. Czy wszystkie informacje są dla Ciebie zrozumiałe? Jeśli czegoś nie wiesz, wróć do odpowiednich stron w podeczniku.
Offline
3.01.2024r.
Wróć do poprzednich dwóch lekcji.
Na początku otwórz podręcznik na stronie 140 i zapoznaj się z mapą myśli. Pomyśl, czy wszystkie informacje tam zawarte są dla Ciebie zrozumiałe. W razie wątpliwości, wróć do odpowiednich stron w podręczniku lub zapamiętaj, o co chciałbyś/ chciałabyś mnie zapytać.
Następnie otwórz podręcznik na stronie 141 i przeczytaj bajkę Ignacego Krasickiego, a następnie w zeszycie zapisz rozwiązania do zadań od 1 do 14.
Wiadomość dodana po 16 h 59 min 09 s:
4.01.2024r.
Proszę, abyście kontynuowali rozwiązywanie zadań ze stron 141- 142.
Wiadomość dodana po 17 h 02 min 27 s:
5.01.2024r.
Temat: Odkrywanie świata.
- Otwórz podręcznik na stronie 143 i przyjrzyj się obrazowi Harry’ego Bell’a pt. Drewniany pociąg do Soller”. Zastanów się nad odpowiedziami na pytania od 1 do 6 na tej samej stronie.
- Zapoznaj się z informacjami o słynnym Soler i drewnianym pociągu.
https://www.wycieczkomania.pl/zabytkowy … do-soller/
https://prostoopodrozach.pl/blog/europa … o-zobaczyc
Offline
8.01.2024r.
Temat: Podróż oczami poety.
- Zapoznaj się z wierszem Czesława Miłosza, str. 156 (zwróć uwagę na miejsca wymienione w utworze) oraz notką biograficzną podaną poniżej.
Czesław Miłosz
1911–2004
Polski poeta, pisarz. W 1980 r. otrzymał literacką Nagrodę Nobla za całokształt twórczości. W zbiorze wierszy pt. „Świat (poema naiwne)” opisuje piękną krainę dzieciństwa. Z tego tomiku pochodzą wiersze: „Droga”, „Ganek”, „Ojciec objaśnia”, „Przypowieść o maku”, „Słońce”.
- Zastanów się: Skąd, oprócz szkoły, czerpiesz wiedzę? Kto ci objaśnia świat? Zastanów się, od kogo i skąd czerpiemy wiadomości od najmłodszych lat.
- Porozmawiajcie i odpowiedzcie na pytania:
• Kto opisuje Europę w wierszu Czesława Miłosza?
• Gdzie w wierszu znajduje się cudzysłów? O czym świadczy?
• Do kogo zwraca się osoba mówiąca w wierszu?
• W jaki sposób wypowiada się podmiot mówiący? Podajcie odpowiednie przykłady. W swojej odpowiedzi możecie wykorzystać wybrane wyrazy z ramki.
naukowo potocznie ściśle barwnie malarsko urzędowo prosto obrazowo ciekawie
- Jaką wiedzę o świecie ma tytułowy ojciec? Uzasadnij swoją odpowiedź.
- Nazwij uczucia towarzyszące ojcu podczas opisywania Europy.
- O jakich miejscach i w jaki sposób opowiada podmiot mówiący? Wymień je.
- Zapisz notatkę do zeszytu:
Podmiot liryczny, razem z dziećmi, pochyla się nad atlasem Europy. Snuje swoją opowieść na temat miast, które dla najmłodszych są tylko literkami na mapie. Dzięki wyobraźni ojca i jego poetyckiej wrażliwości, powstaje plastyczna wizja całego kontynentu, pełna barw i niezwykłych krajobrazów. Osoba mówiąca zdaje się widzieć Europę z góry. Za pomocą środków poetyckich opowieść staje się magiczna i wyjątkowa. Podmiot liryczny nie podaje suchych faktów, opowiada historie, interesujące dla dzieci i łatwe do zapamiętania.
W utworze powstaje pozytywna wizja kontynentu o zróżnicowanej kulturze i wspólnej religii. Przedstawia swoim dzieciom Europę jako piękne i bezpieczne miejsce.
Wiadomość dodana po 01 min 35 s:
8.01.2024r.
Temat: Różne rodzaje muzeów.
- Ze stron 158- 159 wypisz rodzaje muzeów do zeszytu oraz o każdym z nich napisz kilka słów, np.:
RÓŻNE RODZAJE MUZEÓW:
1. NARODOWE: dzieła i eksponaty, które są ważne dla danego kraju.
2. …..
- Wykonaj zadanie 2 ze strony 160.
Offline
10.01.2024r.
Temat: Kodeks turysty.
- Przeczytaj fragment „Poradnika dobrych manier”, str. 153- 154.
- Odpowiedz ustnie na zadania pod tekstem od 1 do 5, zaś odpowiedź do zadania 6. zapisz w zeszycie.
Zadanie 10 jest dla chętnych.
Offline
11.01.2024r.
Temat: Postrzeganie Afryki.
- Przeczytaj fragment książki „Jak mówić polskim dzieciom o dzieciach z Afryki?” Marty Surowiec, a dokładniej „Afryka i jej dzieci- mity i fakty”, str. 151- 152.
- Zastanów się i zapisz w zeszycie odpowiedzi do zadań od 1 do 4, str. 152.
Wiadomość dodana po 52 min 35 s:
12.01.2024r.
Temat: Spotkanie z lekturą- „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza.
Zapisz notatkę w zeszycie:
HENRYK SIENKIEWICZ- 1846-1916. Pisał nowele , powieści oraz artykuły do gazet i czasopism. Jego najbardziej znanymi utworami są: „Ogniem i mieczem”, „Potop”, „Pan Wołodyjowski”, „Quo vadis”, „Krzyżacy”. W 1905 roku otrzymał Literacką Nagrodę Nobla za całokształt twórczości. Dużo podróżował.
Obejrzyj filmiki aby przypomnieć sobie treść lektury:
https://www.youtube.com/watch?v=FJK0fDKKetc
Offline
Strony: Poprzednia 1 2